ANALISIS KESALAHAN BERBAHASA TATARAN SINTAKSIS PADA KARANGAN SISWA KELAS VII SMP PGRI 1 KEDIRI

Authors

  • Elsa Aprilia Universitas Islam Malang

DOI:

https://doi.org/10.33474/basa.v2i1.15075

Keywords:

Language Errors, Syntactic Levels, Student Writing

Abstract

This study aims to describe the level of grammatical errors in the essays of seventh grade students of SMP PGRI 1 Kediri in the use of sentences. This research uses qualitative methods and descriptive research. The study in this research is in-depth and clearly gets the direction for the misuse of sentences at the syntactic level in student essay writing. In this study, data were collected through reading skills, note taking, and interviews for teachers and students. The data collection procedure consists of preparation, data collection, data analysis, and presentation of data analysis results. Data analysis techniques include identification, categorization, data presentation, and conclusion drawing. The results of this study prove that students make writing errors in the form of sentences that include four parts. Based on the findings, it shows that the reasons for language errors in students' writing are due to lack of attention to the use of grammar in writing, students' lack of vocabulary, and teachers' disinterest in them and providing sentence writing exercises.

References

Afnita dkk. (2018). Analisis Kesalahan Bernahasa Bidang Sintaksis dalam Teks Biografi Siswa Kelas X SMA Negeri 7 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, (5) 2.

AL KAHFI, A. L. K., Fachrurrozi, M., & Sazaki, Y. (2018). PENERAPAN METODE LEFT CORNER PARSING UNTUK MENANGANI MASALAH KALIMAT AMBIGU. Sriwijaya University.

Amalia, Annisa Dini. (2019). Kesalahan Berbahasa dalam Bidang Sintaksis pada Siswa

Dalman. (2016). Keterampilan Menulis. Jakarta: Rajawali Pers.

Damayanti, R. (2018). DIKSI DAN GAYA BAHASA DALAM MEDIA SOSIAL INSTAGRAM.

Erviana, Y., Munifah, S., & Mustikasari, R. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Kata Dengan Ape Dadu Cerdas. MENTARI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2).

Ghufron, S. (2022). Kesalahan Kalimat Pembelajar Bahasa Indonesia: Sebuah Systematic Review. Jurnal Basicedu, 6(2), 1724–1737.

Khairunnisa, F. (2020). Problematika pembelajaran menulis teks narasi di Sekolah Menengah Pertama. Seminar Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 145–151.

Khofifah, S. (2019). Analisis Diksi pada Teks Lagu Album Aku Ingin Pulang Karya Ebiet G. Ade. Bahasa Dan Sastra, 4(4).

Mahajani, Tri dkk. (2021). Sintaksis Bahasa Indonesia. Bogor: CV Lindan Bestari. Mantasiah

Maharani, M. K. (2013). AMBIGUITAS DALAM NOVEL THE LOST HERO DAN NOVEL THE SON OF NEPTUNE KARYA RICK RIORDAN: SATU KAJIAN SEMANTIS. Universitas Widyatama.

Markhamah dan Sabardila, Atiqa. (2014). Analisis Kesalahan & Karakteristik Bentuk Pasif. Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Munirah. (2015). Pengembangan Menulis Paragraf. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Murniatie, I. U. (2021). KESANTUNAN BERBAHASA DAN PELANGGARANNYA DALAM CHANNEL YOUTUBE DEDDY CORBUZIER EDISI “SITI FADILAH: SEBUAH KONSPIRASI.” BASA Journal of Language & Literature, 1(2), 44–51.

Narathiwat, Thailand. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2 (2) : 2614-4743.

Prakoso, A. R., Seriardana, P., & Adnyani, L. D. S. (2021). Implementasi Genre Based Approach untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Explanation Text. Indonesian Gender and Society Journal, 2(1), 1–9.

Prasetyo, D. N., Suharto, V. T., & Meikayanti, E. A. (2018). Analisis diksi dan gaya bahasa pada baliho kampanye pemilu di Kabupaten Magetan tahun 2018. Widyabastra: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(1), 76–83.

Puspitasari, A. C. D. D. (2017). Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif dengan Kemampuan Menulis Cerpen (Studi Korelasional pada Siswa SMA Negeri 39 Jakarta). SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3).

Sako, Yustina dkk. (2017). Kesalahan Berbahasa Tataran Sintaksis pada Penulisan Pengalaman Pribadi Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan, 2 (11) : 1527-1533.

Sardila, V. (2015). Strategi pengembangan linguistik terapan melalui kemampuan menulis biografi dan autobiografi: sebuah upaya membangun keterampilan menulis kreatif mahasiswa. An-Nida’, 40(2), 110–117.

Sugiarti, E. (2018). Peningkatan Keterampilan Menulis Narasi Melalui Media Jejaring Sosial Facebook. Journal of Language Learning and Research (JOLLAR), 1(2), 87–101.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumarni, dkk. (2019). Analisis Kesalahan Morfo-Sintaksis pada Karangan Eksposisi bagi Siswa Kelas XI SMA Negeri 11 Maros. Jurnal Ilmu Budaya, 7 (2) : 2354-7294.

Susanto, G. (2007). Pengembangan bahan ajar BIPA berdasarkan kesalahan Bahasa Indonesia pembelajar asing. Jurnal Bahasa Dan Seni Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang. Tahun, 35, 231–240.

Utomo, A. P. Y., Haryadi, H., Fahmy, Z., & Indramayu, A. (2019). Kesalahan bahasa pada manuskrip artikel mahasiswa di Jurnal Sastra Indonesia. Jurnal Sastra Indonesia, 8(3), 234–241.

Wiyanti, Endang dkk. (2017). Tipe-tipe Kesalahan Sintaksis pada Karangan Eksposisi Siswa SMA Bina Spora Mandiri Cigombong Bogor. Jurnal Deiksis, 9 (3) : 300-315.

Yusri. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Downloads

Published

2022-04-29