PERSEPSI UJARAN DALAM VIDEO PERMAINAN ABC LIMA DASAR MENGGUNAKAN MODEL COHORT

Authors

  • Titis Putri Pamungkas Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.33474/basa.v2i2.15138

Keywords:

speech perception, psycholinguistics, ABC games, Cohort models

Abstract

Speech perception is the process of interpreting an utterance. Perception of speech includes hearing, interpretation, and understanding of the utterances conveyed by speakers. In this article, we will discuss the perception of speech in a psycholinguistic context through traditional games. The chosen traditional game is called ABC Five Basics, the writer chose this game because this game is unique. Can sharpen children's intelligence in remembering and mastering words. The purpose of writing this article is to describe the perception of speech through the ABC Five Basics game using the Cohort model.

Author Biography

Titis Putri Pamungkas, Universitas Negeri Malang

Mahasiswi semester 6

References

Arifuddin, A., & Irham, I. (2022). PERSEPSI UJARAN DALAM KONTEKS PSIKOLINGUISTIK. Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 5(1), 46–57.

Dardjowidjojo, Soenjono. (2005). Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Fadilah, N. (2022). Senyapan Pada Ujaran Najwa Shihab di Acara Mata Najwa (Sebuah Kajian Psikolinguistik). Institut Agama Islam Negeri Madura.

Febryana, E. (2019). peningkatan keterampilan berbahasa melalui permainan tradisional ABC lima dasar pada pembelajaran tematik di kelas 1 ar-rahman mi ma’ari setono tahun pelajaran 2018/2019. IAIN PONOROGO.

Kurniawan, heru. (2015). 30 Permainan Kreatif Anak Untuk Meningkatkan Kecerdasan Bahasa. Yogyakarta: Kata Hati.

Miles, Mathew B & Huberman, Michael A. (1992). Analisis Data Kualitatif. Jakar- ta : UI Press.

Mustikawati, Ita. (2013). Penerapan Permainan ABC Lima Dasar untuk Mengembangkan Kecerdasan Linguistik Anak Kelompok B di TK Cendekia Agung “Al Muttaqien” Kota Malang. Skripsi, Jurusan Kependidikan Sekolah Dasar dan Prasekolah Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.

Purba, A. (2011). Tindak Tutur dan Peristiwa Tutur. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1).

Sudiyono, A. C. (2019). Korelasi Tindak Tutur Representatif dengan Kemampuan Berbicara Peserta Didik dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia (SENASBASA), 3(2).

Suryawin, P. C., Wijaya, M., & Isnaini, H. (2022). Tindak Tutur (Speech Act) dan Implikatur dalam Penggunaan Bahasa. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 1(3), 34–41.

Tanwahyuni, A. (2014). Meningkatkan Kemampuan Menyimak Siswa dalam Mengenal Kata dengan Metode Shadowing (Penelitian Tindakan Kelas pada kelas VIII SMP Negeri 1 Rasau Jaya, Kabupaten Kubu Raya, Kalimantan Barat Tahun Ajaran 2013/2014). UNS (Sebelas Maret University).

Downloads

Published

2022-10-30