NARASI KEKERASAN SIMBOLIK DAN MELEMBAGA DALAM NOVEL TEROR MORAL KARYA ONGKY ARISTA UA

Authors

  • milliana milliana Universitas Islam Malang

DOI:

https://doi.org/10.33474/basa.v2i2.18761

Keywords:

Symbolic violence, institutional violence, novels

Abstract

 Symbolic violence is a way that is always used by the dominant class or upper class in the social structure (ma-institutional) of society to impose. mindset,culture, also the lifestyle of the lower class. The focus of this research is on how the form of symbolic violence in the novel Moral Terror, how the institutional character in the novel Moral Terror. This research is a qualitative descriptive research with the main instrument in the research being the researcher. Alone. The purpose of this study is to describe the symbolic violence and institutionalized violence that occurs in the novel Terror Moral by Ongky Arista UA. The focus of the research is 1) violence.
symbolic includes the mechanism of euphemism; in the form of twelve. love, giving, and rejection. While the sensorization mechanism; in the form of preservation of positive morals, honor, and decency. 2) institutionalized violence includes social habitus mechanisms found in coastal island communities; in the form of upper class habitus, lower class habitus.

References

Ahmad, K., Hinta, E., & Lantowa, J. (2021). Strukturasi Kekuasaan Dan Kekerasan Simbolik Dalam Novel Tempurung Karya Oka Rusmini (Perpsektif Pierre Bourdieu). Jurnal Bahasa, Alanda Kariza (Perspektif Sosiologi Pierre Bourdieu). Eprints Universitas Negeri Makassar.

Ambarwati, A. (2015). Kajian Feminisme Dalam Sastra Anak. Asosiasi Dosen Bahasa Dan Sastra (ADOBSI), 1(VII), 555–559.

Ambarwati, A. (2015). Kajian Feminisme Dalam Sastra Anak. Asosiasi Dosen Bahasa Dan Sastra (ADOBSI), 1(VII), 555–559.

Ambarwati, A. (2017). Preferensi Bentuk Cerita Pendek Humor Siswa Sekolah Dasar Kelas Tinggi. Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 3(2), 123–124.

Ambarwati, A. (2017). Preferensi Bentuk Cerita Pendek Humor Siswa Sekolah Dasar Kelas Tinggi. Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 3(2),123–124.

Ambarwati, A., Wahyuni, S., & Darihastining, S. (2020). Coffee, Food, and the Crisis of Indonesian Family Relationship in the Poem of Khong Guan Banquette by Joko Pinurbo.

Ambarwati, A., Wahyuni, S., & Darihastining, S. (2020). Coffee, Food, and the Crisis of Indonesian Family Relationship in the Poem of Khong Guan Banquette by Joko Pinurbo. 477(Iccd), 88–92. ] AU, A. O. (2020). Teror Moral (T. Arco (ed.)).

BASABASI. AU, A. O. (2020). Teror Moral (T. Arco (ed.)). BASABASI. BASED_LANGUAGE_TEACHING_TBLT_IMPLEMENTATION/links/6024920245851.

Cholifatillah, S. C. U., Jati, T. A. P., & Putra, A. (2020). Kekerasan Simbolik dalam Film “Dilan 1990” dan “Dilan 1991.” Jurnal Penelitian Komunikasi, 23(1), 77–88.

Cholifatillah, S. C. U., Jati, T. A. P., & Putra, A. (2020). Kekerasan Simbolik dalam Film “Dilan 1990” dan Sastra Indonesia, 3(August), 52–66.

Farlina, N. (2016). Representasi Kekerasan Simbolik Terhadap Perempuan Betawi dalam Novel Kronik Betawi Karya Ratih Kumala. DIALEKTIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(August), 52–66.

Farlina, N. (2016). Representasi Kekerasan Simbolik Terhadap Perempuan Betawi dalam NovelFebruary.https://www.researchgate.net/profile/Dianpasetyaningrum2/publication/349195040_ESP_STUDENTS’RESPONSES_TO_TASK- Ilmu Sosial Dan Humaniora, 21(2), 150–158. = International Conference On Teacher Training and Education 2018 (ICOTTE 2018), Kronik Betawi Karya Ratih Kumala. DIALEKTIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan Bahasa

Martono, N. (2019). Sekolah Inklusi Sebagai Arena Kekerasan Simbolik. Sosiohumaniora Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Humaniora, 21(2), 150–158. ]

Milliana. (2021). Representasi Moral Dan Aspek Sosial Budaya Minang Pada Tokoh Novel Anak Rantau Karya Ahmad Fuadi. Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pembelajaran,

Novarisa, G. (2019). Dominasi Patriarki Berbentuk Kekerasan Simbolik Terhadap Perempuan Pada Sinetron. Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 5(02), 195.

Novarisa, G. (2019). Dominasi Patriarki Berbentuk Kekerasan Simbolik Terhadap Perempuan Pada Nursandi, S. N., Juanda, & Hajrah. (2021). Kekerasan Simbolik Dalam Novel Sophismata Karya Alanda Kariza (Perspektif Sosiologi Pierre Bourdieu). Eprints Universitas Negeri Makassar.

Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3 (1), 44-53. Rantau Karya Ahmad Fuadi. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran, 16(4)., 7(1) Rantau Karya Ahmad Fuadi. Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pembelajaran, 16(4)., 7(1)

Rizky, N. S. N. (2021). Tindak Tutur Ekspresif Dalam Acara Mata Najwa Episode Merek-reka Cipta Kerja Di Trans 7.

Sari, S. P. S. S. (2019). Kekerasan Simbolik Dalam Novel Indonesia. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 12(2), 128.

Sari, S. P. S. S. (2019). Kekerasan Simbolik Dalam Novel Indonesia. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 12(2), 128. Sastra, Dan Budaya, 11(2), 43–63. https://doi.org/10.37905/jbsb.v11i2.10114

Sholihah, R. Y., Utami, U. P., & Rohmalita, V. S. (2021). Sastra Hijau Penyelamat Bumi. BASA Journal of Language & Literature, 1(2), 1–8

Sinetron. Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 5(02), 195.

Suryanti, D. (2016). Kekerasan Simbolik Tayangan Drama Seri Korea Terhadap Perilaku Remaja Asrama Putri Kabupaten Kutai Timur. EJournal Sosiatri-Sosiologi, 4(2), 197–211.

Suryanti, D. (2016). Kekerasan Simbolik Tayangan Drama Seri Korea Terhadap Perilaku Remaja Asrama Putri Kabupaten Kutai Timur. EJournal Sosiatri-Sosiologi, 4(2), 197–211.

Susilo, J. (2016). Pengembangan Kurikulum Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing. Deiksis Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 44–53.

Susilo, J. (2016). Pengembangan Kurikulum Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing. Deiksis

Tabrani, A. (2018). Menyoal Sastra dan Nonsastra dalam Khazanah Sastra Indonesia. The First International Conference On Teacher Training and Education 2018 (ICOTTE 2018), February.

Ulya, U. (2016). Mewaspadai Kekerasan Simbolik Dalam Relasi Orang Tua Dan Anak. PALASTREN Jurnal Studi Gender, 9(2), 233. https://doi.org/10.21043/palastren.v9i2.2050Ahmad, K., Hinta, E., & Lantowa, J. (2021). Strukturasi Kekuasaan Dan Kekerasan Simbolik Dalam Novel Tempurung Karya Oka Rusmini (Perpsektif Pierre Bourdieu). Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya, 11(2), 43–63.

Ulya, U. (2016). Mewaspadai Kekerasan Simbolik Dalam Relasi Orang Tua Dan Anak. PALASTREN Jurnal Studi Gender, 9(2), 233.

Downloads

Published

2022-10-30