Analisis Penerapan Sistem Manajemen Pendidikan Tinggi Untuk Mewujudkan Good University Governance

Authors

  • Rispa Ngindana Fakultas Ilmu Administrasi, Universitas Brawijaya
  • Langgeng Rachmatullah Putra Fakultas Ilmu Administrasi, Universitas Islam Malang
  • Rinaldo Albertus Fakultas Ilmu Administrasi, Universitas Brawijaya

DOI:

https://doi.org/10.33474/jisop.v2i2.6726

Keywords:

management system, educational management, university governance

Abstract

The implementation of higher education management system in public universities is not new anymore, but every challenge of innovation developed has always been a new problem for college maintainers. This research aims to analyse the implementation of education management system, and control system of educational system of education in higher education environment, especially State University and developing alternative model of coordination system in implementing higher education management system. The research methods used are qualitative research with case study approaches. The research location is determined based on purposive sample method. The results of the study showed that control system in implementing the management system of higher education in Brawijaya University involves several systems and actions as follows: 1) quality assurance system; 2) work properly; 3) Customer satisfaction guarantee; 4) Pay attention to and record stakeholders ' complaints; 5) management based on facts; 6) Continuous improvement.

References

Anwar, M., & Pratolo, S. (2012). Penerapan Model Tata Kelola Keuangan Perguruan Tinggi Yang Baik Untuk Mewujudkan Good University Governance (Studi Pada PTM se Indonesia). Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Arwildayanto, Suking, A., & Sumar, W. T. (2018). Analisis Kebijakan Pendidikan (Kajian Teoretis, Eksploratif, dan Aplikatif). (E. Kuswandi, Ed.) (1st ed.). Bandung: CV Cendekia Press.

Elfian, E., Ariwibowo, P., & Johan, R. S. (2018). Peran Pendidikan Tinggi dalam Meningkatkan Minat Masyarakat untuk Produktivitas Pendidikan. Sosio E-Kons, 9(3), 200. https://doi.org/10.30998/sosioekons.v9i3.1870

Hénard, F., & Mitterle, A. (2010). Governance and Quality Guidelinesin Higher Education (A Review of Governance Arrangements and Quality Assurance Guidelines). Paris: OECD/Directorate for Education.

Larasati, R., Asnawi, M., & Hafizrianda, Y. (2018). Analisis Penerapan Good University Governance Pada Perguruan Tinggi Di Kota Jayapura. Journal of Applied Managerial Accounting, 2(2), 304–323. https://doi.org/10.30871/jama.v2i2.951

Leach, R., & Percy-Smith, J. (2001). Local Governance in Britain (Contempora). Leeds: Palgrave.

Nulhaqim, S. A., Heryadi, D. H., Pancasilawan, R., & Ferdryansyah, M. (2016). Peranan Perguruan Tinggi Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Indonesia Untuk Menghadapi Asean Community 2015 Studi Kasus: Universitas Indonesia, Universitas Padjadjaran, Institut Teknologi Bandung. Share : Social Work Journal, 6(2), 197–219. https://doi.org/10.24198/share.v6i2.13209

Pujiono, & Satyawan, M. D. (2011). Menciptakan Mutu Perguruan Tinggi (Higher Educations) Berskala Internasional Melalui Strategi Penerapan Tata Kelola Universitas Yang Baik (Good University Governance). AKRUAL: Jurnal Akuntansi, 3(1), 58–68. https://doi.org/10.26740/jaj.v3n1.p59-69

Rabiah, S. (2019). Manajemen Pendidikan Tinggi Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Sinar Manajemen, 6(1), 58–67. https://doi.org/10.31934/jsm.v6i1.551

Rahayu, S., & Wahab, A. A. (2013). Pengaruh Penerapan Prinsip-Prinsip Good University Governance Terhadap Citra Serta Implikasinya Pada Keunggulan Bersaing Perguruan Tinggi Negeri Pasca Perubahan Status Menjadi Bhmn. Jurnal Administrasi Pendidikan, 17(1), 154–173. https://doi.org/10.17509/jap.v17i1.6441

Rianti. (2011). Kajian Yuridis Tentang Keberadaan Perguruan Tinggi Negeri Badan Hukum Milik Negara Dalam Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. DiH: Jurnal Ilmu Hukum, 7(13), 1–10. https://doi.org/10.30996/dih.v7i13.252

S, U. C. (2011). Peran Pendidikan Tinggi Hukum Dalam Memenuhi Tuntutan Dunia Kerja. Jurnal Wawasan Yuridika (JWY), 24(01), 327–344. https://doi.org/10.25072/jwy.v24i1.21

Suharsaputra, U. (2015). Manajemen Pendidikan Perguruan Tinggi. Bandung: Refika Aditama.

Sukirman, & Sari, M. P. (2012). Peran Internal Audit Dalam Upaya Mewujudkan Good University Governance Di UNNES. Jurnal Dinamika Akuntansi, 4(1), 64–71. https://doi.org/10.15294/jda.v4i1.1961

Suryana, S. (2017). Permasalahan Mutu Pendidikan Dalam Perspektif Pembangunan Pendidikan. Edukasi, 2(1). Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/edukasi/article/view/971

Sutini, L. (2019). Akibat Hukum PTN BH yang Tidak Memenuhi Evaluasi Kinerja. Jurist-Diction, 2(5), 1765–1786. https://doi.org/10.20473/jd.v2i5.15242

Taufiq, A. (2018). Paradigma Baru Pendidikan Tinggi dan Makna Kuliah Bagi Mahasiswa. MADANI Jurnal Politik Dan Sosial Kemasyarakatan, 10(1), 34–52. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Wardhani, R. S., Taufiq, Fuadah, L. L., Siddik, S., & Awaluddin, M. (2019). Good University Governance : Budgeting Participation. Asia-Pacific Management Accounting Journal, 14(1), 1–18. https://doi.org/10.24191/apmaj.v14i1.808

Widjajanti, K., & Sugiyanto, E. K. (2015). Good University Governance Untuk Meningkatkan Excellent Service dan Kepercayaan Mahasiswa (Studi Kasus Fakultas Ekonomi Universitas Semarang). Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 17(1), 69–81. https://doi.org/10.26623/jdsb.v17i1.504

Downloads

Published

2020-07-10

How to Cite

Ngindana, R., Rachmatullah Putra, L., & Albertus, R. (2020). Analisis Penerapan Sistem Manajemen Pendidikan Tinggi Untuk Mewujudkan Good University Governance. Jurnal Inovasi Ilmu Sosial Dan Politik (JISoP), 2(2), 152–159. https://doi.org/10.33474/jisop.v2i2.6726