FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM DALAM KONSEP PEMBELAJARAN HOLISTIK PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

Authors

  • Adi Sudrajat FAI Universitas Islam Malang
  • Atika Zuhrotus Sufiyana FAI Universitas Islam Malang

DOI:

https://doi.org/10.33474/ja.v2i2.9086

Abstract

It cannot be denied that looking at the learning process and also every scenario that occurs in this country is something that must be closely related to what and how one should know from the perspective of Islamic philosophy. Therefore, the essence of education which is based on Islam itself has a very significant contribution to human life. Discussing Islamic Philosophy of Education will focus on what philosophy is as the core of every theoretical and practical element of all aspects and knowledge. In this regard, this paper also looks at the relevance of the branches of philosophy (such as metaphysics and axiology) and philosophical schools of thought (such as pragmatism) in the discussion of Islamic Education Philosophy. Ultimately, this was seen as essential to achieving holistic learning. So this understanding of Islamic Philosophy proves to be important in understanding any current scenario in our context or society in this country, among other things about the importance of implementing aspects of Islamic Education Philosophy in looking at social problems; the application of aspects of Islamic Philosophy Education in Viewing Environmental Problems; and Educational Aspects of Islamic Philosophy in Viewing Emotional and Spiritual Intelligence in today's society.

 

Kata Kunci: Islamic philosophy, learning, holistic

 

Abstrak

 

Tidak dapat dipungkiri bahwa melihat proses pembelajaran dan juga setiap skenario yang terjadi di negeri ini merupakan sesuatu yang harus berkaitan erat dengan apa dan bagaimana seharusnya seseorang mengetahui dari perspektif filsafat Islam. Oleh karena itu hakikat pendidikan yang berlandaskan Islam itu sendiri memiliki kontribusi yang sangat berarti bagi kehidupan manusia. Pembahasan Filsafat Islam Pendidikan akan menitikberatkan pada apa itu Filsafat sebagai inti dari setiap unsur teoritis dan praktis dari segala aspek dan ilmu. Berkaitan dengan hal tersebut, makalah ini juga melihat relevansi cabang-cabang filsafat (seperti metafisika dan aksiologi) dan aliran pemikiran filsafat (seperti pragmatisme) dalam pembahasan Filsafat Pendidikan Islam. Pada akhirnya, ini dipandang penting untuk mencapai pembelajaran holistik. Maka pemahaman Filsafat Islam ini terbukti menjadi penting dalam memahami setiap skenario terkini dalam konteks kita atau masyarakat di negeri ini, antara lain tentang pentingnya penerapan aspek Filsafat Pendidikan Islam dalam memandang masalah sosial; penerapan aspek Pendidikan Filsafat Islam dalam Melihat Masalah Lingkungan; dan Aspek Pendidikan Filsafat Islam dalam Memandang Kecerdasan Emosional dan Spiritual dalam masyarakat saat ini.

Kata Kunci: filsafat islam, pembelajaran, holistik

References

Ahmad, Khurshid (1980). Studies in Islamic Economics, Leicester: The Islamic Foundation.

Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. (1979). “Preliminary Thoughts on the Nature of Knowledge and the Definition and Aims of Educationâ€, in Aims and Objectives of Islamic Education. Jeddah and Bucks: King AbdulAziz University and Hodde and Stoughton.

Ali, H. (2000). “Mind Your Language: An Islamic Perspective.†Muslim Education Quarterly. 17(2), 49-54.

Daud, Wan Mohd Nor Wan. (2006). Filsafat dan Praktik Pendidikan Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Bandung:Mizan

Hidayatullah, Muhammad Fahmi. 2019. Model Pendidikan Karakter Sepenuh Hati Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Elementeris: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam Vol 1 nomor 2.

Hoodbhoy, Pervez amirali. (1992). Islam and Science: Religious Orthodoxy and the Battle for Rationality. London: Zed Books.

Iqbal, M. Zafar (1996). Teacher Training: The Islamic Perspective. Islamabad: Institute of Policy Studies and International Institute of Islamic Thought.

Islamic Academy. (1990). Faith as the basis of education in a multi-faith-multi-cultural country: A discussion document. Cambridge: The Islamic Academy.

Langgulung, Hassan. (1988). Asas-asas Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Al-Husna.

Mukadam, M. (1997). Religious Education and the Muslim Children at State Schools in Religious Education: A Muslim Perspective. London: National Muslim Education Council of UK.

Sardar, Ziauddin. (1989). Explorations in Islamic Science (Islamic Futures and Policy Studies). London: Mansell Publishing Limited.

Downloads

Published

2020-11-30

How to Cite

Sudrajat, A., & Sufiyana, A. Z. (2020). FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM DALAM KONSEP PEMBELAJARAN HOLISTIK PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Andragogi : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 2(2), 38–47. https://doi.org/10.33474/ja.v2i2.9086

Issue

Section

Articles