KEBIJAKAN KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN DI MADRASAH SENDANGSARI PAJANGAN BANTUL

Authors

  • Muhamad Farizal UIN Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.33474/elementeris.v3i1.10715

Abstract

The policies made by a leader in educational institutions are the most important factors for the achievement of educational goals. This study aims to explore how madrasah principals improve the quality of education, specially in Madrasah Sendangsari Bantul. With the aim of the research are the aspects of (1) the policy of the head of madrasah in improving the quality of education in Madrasah Sendangsari, (2) the implementation of policies of the head of madrasah in improving the quality of education, (3) the implementation of policies of the head of madrasah in improving the quality of education at Madrasah Sendangsari Bantul. The research approach used is descriptive qualitative. Methods of data collection are carried out by means of observation, interviews and documentation. Based on the data obtained, the researcher found several findings that the head of madrasah has an important role in improving the quality of education at the institution led. As in the policy regarding the application of discipline to students and teachers, providing services to all students and all levels of institutions, establishing good communication to all levels of educational institutions, and implementing the nature of responsibility and tolerance.

References

Baroroh, Ali. (2008). Trik Trik Analisis Statistik dengan SPSS 15. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Asmoni. (2018). Kebijakan Peningkatan Mutu Sekolah SMK. Jakad Media Publishing.

Baharuddin, B. (2020). Kebijakan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kualitas Peserta Didik Dhuafa. Al-fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 8 (1), 1–10.

Mulyasa, E. (2013). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Harahap, W. S. A. (2019). Implementasi Kebijakan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di MTS Madinatussalam Tembung [PhD Thesis]. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Hasbullah. (2015). Kebijakan Pendidikan dalam Perspektif Teori, Aplikasi, dan Kondisi Objektif Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Marno. (2007). Islam by management and leadership: tinjauan teoritis dan empiris pengembangan lembaga pendidikan Islam. Jakarta: Lintas Pustaka.

Ali, Mohammad. (2009). Pendidikan untuk Pembangunan Nasional, Menuju Bangsa Indonesia yang Mandiri Dan Berdaya Saing Tinggi. Jakarta :Grasindo.

Ali, Muhammad. (2017). Kebijakan Pendidikan Menengah Dalam Perspektif Governance di Indonesia. Malang: Universitas Brawijaya Press.

Mulyadi. (2010). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Budaya Mutu. Malang: UIN Malang Press.

Mulyasa. (2011). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Rusdiana. (2015). Kebijakan Pendidikan dari Filosofi Ke Implementasi. Bandung: Pustaka Setia.

Sukmadinata, N. S. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Supardi. (2014). Kinerja Guru. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Syafaruddin. (2008). Efektivitas kebijakan pendidikan: konsep, strategi dan aplikasi kebijakan menuju organisasi sekolah efektif. Jakarta: Rineka Cipta.

Tilaar, N. R. (2009). Kebijakan Pendidikan. Jakarta: Pustaka Pelajar.

Downloads

Published

2021-05-21