ANALISIS VALIDITAS PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN POWER POINT INTERAKTIF PADA MATERI BANGUN DATAR KELAS IV SD/MI

Authors

  • Ummu Khairiyah universitas islam lamongan
  • Awaliah Dea Lestari Universitas Islam Lamongan

DOI:

https://doi.org/10.33474/elementeris.v4i2.17299

Abstract

In learning there is still a lack of supporting media, students have difficulty understanding mathematics, because there is no concrete media, the teacher's lack of creativity in making learning media. Therefore, it is necessary to develop interactive power point learning media. The purpose of this study was to produce a product in the form of interactive power point media on valid grade IV SD/MI flat-building materials. This research is a research and development using the ADDIE model. The results showed that the feasibility of the material was 96.4%, the feasibility of language was 88.8%, and the feasibility of the media was 99.4% with very valid criteria. It can be concluded that the developed interactive power point media is valid to be applied to fourth grade students of SD/MI.

References

Bakri, F., Rasyid, R., & Mulyaningsih, R. D. A. (2015). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Visual untuk Sekolah Menengah Atas ( SMA ). 1(2), 67–74.

Damayanti, P. A., & Qohar, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Powerpoint pada Materi Kerucut. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(2), 119–124. https://doi.org/10.30812/varian.v3i1.487

Hartatik, S., Utaminingsih, S., & Madjdi, A. H. (2020). Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu Berbasis Higher Order Thingking Skills Di Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 03(2), 196–206.

Hidayah, N., & Nurtjahyani, S. D. (2017). Analisis Validitas Pengembangan Media Puzzle Berbasis Puzzlemake A match pada Sub Pokok Bahasan Sel Analysis of Validity of Puzzle Media Development Based on Puzzlemake a match on Select Sub Subsides. Biology Education Conference, 14(1), 575–580.

Indriyanti, N. Y. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Ppt Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Materi Keragaman Suku Bangsa Dan Budaya Studi Kasus : Siswa Kelas Vb Sdn Karangayu 02 Kota Semarang. Senmarang.

Kadaruddin. (2018). Mahir Desain Slide Presentasi dan Multimedia Pembelajaran Berbasis Power Point. Yogyakarta: Deepublish.

Khairiyah, U. (2019). Respon Siswa Terhadap Media Dakon Matika Materi KPK dan FPB pada Siswa Kelas IV di SD/MI LAmongan. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 5(2), 197–204.

Khairiyah, U., & Faizah, S. N. (2020). Respon Siswa Terhadap Penggunaan Modul Tematik Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Elementeris : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam, 2(1). https://doi.org/10.33474/elementeris.v2i1.4903

Made, T., Jampel, N., & Pudjawan, K. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Morelent, Y. (2015). Pengaruh Penerapan Kurikulum 2013 Terhadap Pembentukan karakter Siswa Sekolah Dsar Negeri 05 Percobaan Pintu Kabun Bukittinggi. Jurnal Gramatika, 1(2), 141–152.

Purnama, S. (2010). Elemen Warna Dalam Pengembangan Multimedia Pembelajaran Agama Islam. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(1), 113–130.

Rahman, M. K. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Pada Kompetensi Dasar Jasa Bank Lainnya Berbantuan Edmodo Untuk Siswa Kelas X Smk Koperasi Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumarni, S., Ilmu, P., Sosial, P., Sarjana, P. P., & Malang, U. K. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Power Point. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS (JPPI), 10(3), 363–372.

Teguh Triwiyanto. (2017). Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Yaumi, M. (2018). Media & Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Downloads

Published

2022-12-19