PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN HIMPUNAN DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL UNTUK KELAS VII SMP

Authors

  • Ririn Dwi Agustin Program Studi Pendidikan Matematika, IKIP Budi Utomo Malang

DOI:

https://doi.org/10.33474/jpm.v5i1.2624

Keywords:

Module, Association, Contextual Approach

Abstract

The purpose of this study was to produce a mathematics module with a contextual approach to junior class VII and describe the material quality modules on the set with a contextual approach to class VII students are viewed from the 3 aspect of validity, effectiveness, and practicality. This type of research is the development of research with ADDIE development model. which includes analysis, design, development, implementation, evaluation. Modules have been developed further validated by the validator 3 is 2 mathematics lecturer Budi Utomo Malang Teachers' Training College and one teacher of mathematics as subject matter experts, media specialists, and linguists. The tests showed an average score of 3:06 in the category invalid and declared effective student questionnaire responses with an average score of 89% were categorized as excellent, and practical dinayatakan modules for which there are instructions for using the module, prerequisites, answer key, etc. From the research it can be concluded THAT module set with a contextual approach feasible to be used as teaching materials for junior high school students of class VII.

References

Chomsin, S. (2008). Panduan Menyusun Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Dediknas. (2007). Pedoman Memilih Menyusun bahan Ajar dan Teks Mata Pelajaran. Jakarta: Depdiknas.

Dediknas. (2008). Panduan Pengembangan Materi Pembelajaran dan Standar Sarana dan Prasarana SMK/MA/SMA. Jakarta: BP Mitra Usaha Indonesia.

Dediknas. (2008). Pedoman Memilih Menyusun Bahan Ajar. Jakarta: BP Mitra Usaha Indonesia.

Hamalik, O. (2011). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia.

Hudojo, H. (2005). Pengembangan Kurikulum dan pembelajaran Matematika. Malang: IKIP Malang.

Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Marsigit. (2009). Matematika 1 untuk SMP Kelas VII. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Mulyasa, E (2009). Kurikulum yang Disempurnakan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2006). Implementasi Kurikulum 2004. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muslich, M. (2009). Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara.

Muslich, M. (2011). KTSP Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara.

Nasution. (2010). Berbagai Pendekatan dalam Proses belajar mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Prastowo, A. (2011) Panduan Kreatif membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Prastowo, A. (2012). Panduan Membuat Bahan Ajar Inovatif, Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Yogyakarta: DIVA Press.

Purwanto. (2007). Pengembangan Modul. Jakarta: Depdiknas.

R. Soedjadi. (2000). Pendidikan Matematika di Indonesia Konstansi Keadaan Masa Kini Menuju Harapan Masa Depan. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi.

Runtukahu & Tombokan. (2014). Pembelajaran Matematika Dasar Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sanjaya & Wina. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sardiman. (2005). Media Pendidikan, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suherman & Erman. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistic Suatu Alternative Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Downloads

Published

2019-01-06

How to Cite

Agustin, R. D. (2019). PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN HIMPUNAN DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL UNTUK KELAS VII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika (JPM), 5(1), 1–6. https://doi.org/10.33474/jpm.v5i1.2624