PERAN GURU DALAM PROSES PEMBELAJARAN SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN SUMBER DAYA MANUSIA DI INDONESIA

Authors

  • Faqih Udin Zaini, Sandra Ameilia Salsabila, Nur Anggraeni Prahassetya, Perlita Dara Ayu, Milda SMP AL-Izzah Batu

DOI:

https://doi.org/10.33474/basa.v1i2.13753

Keywords:

Teacher, Human Resources, Learning process.

Abstract

 Teachers are one example of a profession where they are tasked with teaching, educating, setting good examples and sharing knowledge with their students. Teachers are one of the most important components in efforts to improve human resources. The presence of a teacher figure who is able to change a person's personality, knowledge and insight. Making humans have a different sense of quality improvement in themselves, because not a few humans feel less confident in their abilities, so that way, this sense of improvement in themselves makes individuals more confident. Improving (HR) in Indonesia is also the government's concentration. This of course affects how to improve the quality of the education system, both curriculum, learning process and teachers as teachers. The quality of good teachers is of course believed to be able to encourage improvement (HR) in Indonesia. In order to achieve the desired goals, the role of teachers as the spearhead in achieving achievements and improving the quality of education is expected to be a success in increasing the quality of students who will become Indonesian Human Resources (HR).

 

 

References

Afandi, P. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia (Teori, Konsep dan Indikator). Riau: Zanafa Publishing.

Agustina, C. W., Nisrina, A. M., Azizah, A. N., & Malang, U. I. (2021). Peran Guru dalam Mengintegrasikan Nilai-Nilai Karakter dalam Proses Pembelajaran Bahasa Indonesia. Basa, 1(1), 18–25.

Arditama, E., & Lestari, P. (2020). Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha Vol. 8 No. 2 (Mei, 2020). JUrnal Pendidikan Kewarganegaraan Undika, 8(2), 157–167. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP/article/view/25434&ved=2ahUKEwic5fep2PHsAhUSeYKHU8fBGQQFjAAegQICRAC&usg=AOvVaw3Tezzh5erg5X3r51XrDwtW

Fitri, S. F. N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617–1620.

Kemendiknas. (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.

Kesuma, Dharma, Dkk. (2012). Pendidikan Karakter: Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Kurniawan, R., & Febbia, H. (2021). NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial PENTINGNYA KUALITAS PENDIDIKAN SEBAGAI PEMBENTUKAN KARAKTERISTIK SEORANG PEMIMPIN DI INDONESIA. Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(3), 411. http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/nusantara/index

Makawimbang, Jerry H. (2012). Kepemimpinan Pendidikan yang Bermutu. Bandung: Alfabeta.

Martinis, Yamin dan Maisah. (2010). Standarisasi Kinerja Guru. Jakarta: Gaung Persada Press.

Nasuha, Sutadji M & Erwin Resmawan. (2013). “Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Mts Negeri Samboja Kabupaten Kutai Kartanegara”. Dalam jurnal nasional, Vol 1, No 2.

Nurhayati B. (2006). “Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Profesionalisme dan Kinerja Guru Biologi di SMAN Kota Makassar Sulawesi Selatan”. Dalam Jurnal Vol. 4, No 25.

Nurkholis. (2013). PENDIDIKAN DALAM UPAYA MEMAJUKAN TEKNOLOGI Oleh: Nurkholis Doktor Ilmu Pendidikan, Alumnus Universitas Negeri Jakarta Dosen Luar Biasa Jurusan Tarbiyah STAIN Purwokerto. 1(1), 24–44.

Putri, A. D. K., & Imaniyati, N. (2017). Pengembangan Profesi Guru Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 93. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8109

Widiansyah, A., Sitasi, C., Widiansyah, :, Peranan, ), Daya, S., Sebagai, P., & Penentu, F. (2018). Peranan Sumber Daya Pendidikan sebagai Faktor Penentu dalam Manajemen Sistem Pendidikan. Manajemen Sistem Pendidikan. Cakrawala, 18(2), 229–234. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/cakrawala

Downloads

Published

2021-10-31