EFEK PENGGUNAAN SMARTPHONE BERKELANJUTAN DI MASA PANDEMI COVID 19 TERHADAP PERKEMBANGAN PSIKOLOGIS ANAK

Authors

  • Muhammad Sufyan As-Tsauri UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Bambang Samsul Arifin UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Tarsono Tarsono UIN Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.33474/elementeris.v3i1.10818

Abstract

The continuous use of smartphones during the Covid-19 pandemic has an impact on children's psychological development from emotional, social and moral aspects. This study also examines four important aspects, namely smartphone ownership, parental supervision, intensity of use, and the consequences of using the smartphone. This research is important to study as a result of the extension of the online learning period which has an impact on the increasing intensity of children using smartphones, so that the effects that arise can be taken into consideration for parents and teachers in monitoring children's growth and development. This research uses a qualitative approach to the type of case study. The data collection technique is done by interview, observation, and document study. The results showed that continuous smartphone use had a positive and negative impact on children's psychological development. The positive impact that arises is related to the social aspect, namely staying in touch with friends even during the Covid-19 pandemic. The negative impacts that arise, especially in children who use smartphones for more than 2 hours a day and without parental supervision, are related to emotional and social aspects of children such as children becoming lazy to learn, irritable, imitating behavior that is not giving up and using most of their time to play. online game.

References

Afifulloh, M. (2019). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Sumber Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. ElementerIs: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam, 1(1), 12–32.

As-Tsauri, M. S. (2021). Implementasi Metode Tami Otaka Dalam Pembelajaran Hafalan Al-Qur’an di TK PINTAR Kota Bandung. Jurnal Paedagogia, 10(1), 67–84. https://doi.org/https://doi.org/10.24239/pdg.Vol10.Iss1.143

Ats-Tsauri, M. S., & Munastiwi, E. (2020). Strategi Kepala Madrasah Dalam Menentukan Kebijakan Pembelajaran Era Covid-19: Studi Kasus Kepala Madrasah Ibtidaiyah NW Pondok Gedang. ElementerIs: Jurnal ILmiah Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 55–61.

Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2), 315–330.

Imam, A. (2019). Pengaplikasian Smartphone sebagai Media Komunikasi Interpersonal di Kalangan Pegawai Kementerian Agama Kabupaten Aceh Barat. International Journal of Islamic Studies and Social Sciences, 1(2), 343–369.

Latifa, U. (2017). Aspek Perkembangan Pada Anak Sekolah Dasar: Masalah dan Perkembangannya. Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 1(2), 185–196.

Palar, J. E., Onibala, F., & Oroh, W. (2018). Hubungan Peran Keluarga dalam Menghindari Dampak Negatif Penggunaan Gadget pada Anak dengan Perilaku Anak dalam Penggunaan Gadget di Desa Kiawa 2 Barat Kecamatan Kawangkoan Utara. Ejournal Keperawatan (e-Kp), 6(2), 1–8.

Pradevi, A. P. (2020). Hubungan Pengawasan Orang Tua dalam Penggunaan Gadget dengan Kemampuan Empati Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 49–56.

Rakhmawati, I. (2015). Peran Keluarga dalam Pengasuhan Anak. Konseling Religi: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 6(1), 1–18.

Rozalia, M. F. (2017). Hubungan Intensitas Pemanfaatan Gadget dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan SD, 5(September), 722–731.

Sari, T. P., & Mitsalia, A. A. (2016). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Personal Sosial Anak Usia Pra Sekolah di TKIT Al Mukmin. PROFESI, 13(2), 72–78.

Suhandi, A., & Pamela, I. S. (2020). Dampak Musim Libur Covid-19 Belajar dari Rumah Terhadap Psikologi Anak Sekolah Dasar. JGPD: Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 5(2), 207–218.

Syifa, L., Setianingsih, E. S., & Sulianto, J. (2019). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikologi pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 527–533.

Widianto, E. (2015). Peran Orangtua dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter Anak Usia Dini dalam Keluarga. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 2(1), 31–39.

Downloads

Published

2021-05-21