ANALISIS PENGARUH PENERAPAN METODE LISTENING DALAM UJIAN SEKOLAH TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN MENDENGARKAN DAN PEMAHAMAN MATERI SISWA SMA

Authors

  • Azzahra Syaharani a:1:{s:5:"en_US";s:25:"Universitas Sebelas Maret";}

DOI:

https://doi.org/10.33474/basa.v3i2.20166

Abstract

The purpose of this study was to analyze the effect of applying the listening method in school exams to improving high school students' listening skills and material comprehension. The research method used is a literature study that involves searching and analyzing literature related to previous research. This study aims to collect information and findings from previous studies that have discussed the use of the listening method in school exams and its impact on high school students' listening skills and material comprehension. The results of this study indicate that the application of the listening method in school exams has a significant positive effect on increasing high school students' listening skills and material comprehension. Based on the analysis of the literature, the listening method can help students improve their listening skills better, improve understanding of subject matter, and develop critical thinking skills. In addition, the use of the listening method in school exams can also motivate students to be actively involved in the learning process and improve information retention.

Keywords: listening method, school exams, listening skills, understanding of the material

References

Arifin, M. S. (2021). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA AUDIO TERHADAP KEMAMPUAN LISTENING SISWA KELAS VII DI SMP MUHAMMADIYAH 3 DEPOK. Jurnal Teknologi Pendidikan, X(1), 34–43.

Budiasih, N. N. (2020). Penggunaan Media Film Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak (Listening) Bahasa Inggris Bagi Siswa Kelas XII P MIPA 1 SMA Negeri 1 UBUD pada Semester 1 Tahun Pelajaran 2017/2018. Widyadari, 21(1), 1–10. https://doi.org/10.5281/zenodo.3742497

Deswin, Y. (2019). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN DAN GAYA BELAJAR TERHADAP KEMAMPUAN MENYIMAK BAHASA INGGRIS (Studi Pada Siswa SMK Swasta Jakarta Pusat). Research and Development Journal of Education, 4(2), 41–63. https://doi.org/10.30998/rdje.v4i2.3377

Hansen, P. E., & Sutandi, S. (2022). ANALISIS PERBANDINGAN PEMBELAJARAN LURING DAN DARING EMPAT KETERAMPILAN BERBAHASA MANDARIN PADA UNIVERSITAS SWASTA DI JAWA BARAT. Jurnal Bahasa Seni Dan Pengajaran, 17(02), 135–152.

Jumadi, & Zulkifli. (2022). Implementasi Metode Eklektik untuk Kemahiran Menyimak dan Membaca Bahasa Arab di Ma’had Ilmi Al-Ukhuwah Sukoharjo. Paida, 1(2), 93–105.

Khairunisa Dwi Yanti. (2021). NALISIS PEMIKIRAN SISWA TENTANG PROSES PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN KURIKULUM CAMBRIDGE ASSESSMENT INTERNATIONAL EDUCATION DALAM KELAS INTERNASIONAL X SMA NEGERI 3 PONOROGO. Edupedia, 5(2), 145–154. http://studentjournal.umpo.ac.id/index.php/edupedia

Munandar, A. (2023). Pengembangan Aplikasi Android untuk Mendukung Pembelajaran Listening Bahasa Inggris Kelas XI SMAN 1 Boyan Tanjung. Jurnal Penelitian Inovatif, 2(3), 511–542. https://doi.org/10.54082/jupin.111

Oktarini, E., & Suyata, P. (2019). Pengaruh bahasa Inggris ragam lisan guru, media, dan sumber belajar terhadap kemampuan listening comprehension siswa. LingTera, 6(1), 8–16. https://doi.org/10.21831/lt.v6i1.11337

Saputri, N. L., & Hadi, I. (2022). Pengaruh motivasi belajar terhadap keterampilan menyimak intensif bahasa inggris siswa kelas XI SMAN 15 Kota Bekasi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(4), 15–20. https://doi.org/10.5281/zenodo.6354906

Syaharani, A., Dharma, W., Putri, K., Dwi, L., & Casta, A. (2019). Pengaruh Ujian Sekolah dengan Metode Listening terhadap Peningkatan Kemampuan Menyimak Siswa Tingkat SMA menurut Kurikulum Merdeka.

Syahria, N., Irfan Rifai, Ferra Dian Andanty, & Salim Nabhan. (2021). Pemanfaatan Teknologi di Era New Normal Untuk Pembelajaran Speaking dan Listening bagi Guru -Guru SMA/SMK Kota Surabaya. Jurnal Penamas Adi Buana, 5(01), 28–35. https://doi.org/10.36456/penamas.vol5.no01.a3623

Syahrin, A. (2020). PENGARUH PENGGUNAAN AUDIOVISUAL DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA INGGRIS DI SMA NEGERI 3 TAKENGON. Jurnal Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra Indonesia, 1(1), 21–31.

Yudiati, R. (2022). PENGGUNAAN METODE MEMBACA SQ4R UNTUK MENINGKATKAN READING SKILL SISWA. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(2).

Downloads

Published

2023-10-31