Representation of Religious-Multicultural Values in the Design of the Pancasila Mosque

Authors

  • Munasib Universitas Jenderal Soedirman
  • Muhammad Taufiq Faculty of Law- UNSOED
  • Rifki Ahda Sumantri Faculty of Fisheries and Marine Science-UNSOED
  • Ulul Huda Faculty of Humanities-UNSOED
  • Atikah Proverawati Universitas Jenderal Soedirman

DOI:

https://doi.org/10.33474/multikultural.v8i1.21825

Keywords:

Semiotic Analysis, Pancasila Mosque, Religious-Multicultural

Abstract

This research aims to analyze the semiotic design of the Pancasila mosque in the Banyumas Regency. The approach used in this research is a multidisciplinary qualitative-interpretative approach, namely by integrating the Islamic religious science approach with semiology. The method used in this study is a semiotic method which focuses on analyzing the relationship between symbolic meanings in religious-multicultural symbols in the design of the Pancasila mosque. This research succeeded in finding religious-multicultural values ​​that are reflected in the design of the triple roof and pentagonal ornaments found in the interior and exterior design of the Pancasila mosque.

References

Alex Sobur, Analisis Teks Media Suatu Pengantar untuk Analisis Wacana, Analisis Semiotik, dan Analisis Framing, Jakarta: Rosdakarya, 2001.

Almu’tasim, A. (2016). Penciptaan Budaya Religius Perguruan Tinggi Islam (Berkaca Nilai Religius UIN Maulana Malik Ibrahim Malang). J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1).

Brata, I. B., & Wartha, I. B. N. (2017). Lahirnya Pancasila sebagai pemersatu bangsa Indonesia. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 7(1). https://web.archive.org/web/20180411223902id_/http://ojs.unmas.ac.id/index.php/JSP/article/viewFile/800/745

Budiman, Semiotika Visual, Yogyakarta: Jalasutra, 2011.

Danesi, M. Pengantar Memahami Semiotika Media, Yogyakarta: Jalasutra, 2010.

Handoko, W. (2013). Karakteristik Arsitektur Masjid Kuno dan Perkembangan Islam di Maluku. Amerta, 31(1), 39-52. DOI 10.24832/amt.v31i1.152

Ibrahim, R. (2015). Pendidikan multikultural: pengertian, prinsip, dan relevansinya dengan tujuan pendidikan Islam. Addin, 7(1).

JS Badudu, Sutan Muhammad Zain, Kamus Umum Bahasa Indonesia (Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 1996), 944.

Khoiron Rosyadi, Pendidikan Profetik, Cet.1 (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004), 114.

Munasib, M., Sumantri, R. A., & Proverawati, A. (2022). IMPLEMENTASI SENI KALIGRAFI KHAT TSULUTS PADA MASJID AL KHIKMAH. Al-Munqidz: Jurnal Kajian Keislaman, 10(3), 150-155. https://doi.org/10.52802/al-munqidz.v10i3.376

Mustafida, F. (2020). Integrasi Nilai-nilai Multikultural dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). http://repository.unisma.ac.id/handle/123456789/2190

Narhadi, J.S., 2019. Kajian bentuk, Fasad, dan Ruang Dalam pada Masjid Pancasila Palembang. Jurnal Arsitektur Zonasi, 2(3), p.183. https://doi.org/10.17509/jaz.v2i3.19261

Nur Khozin, Hasan Lauselang, 2021, KONTRIBUSI MASJID AMALBAKTI MUSLIM PANCASILA (YAMP) DALAM PEMBANGUNAN MASYARAKAT MUSLIM DI KOTA AMBON. Al-iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), pp. 30-62. http://dx.doi.org/10.33477/alt.v6i1.1869

Panie, Y. I. L. (2021). Mengatasi Penyalahgunaan Narkoba Diindonesia Melalui Nilai Pancasila. Mitzal (Demokrasi, Komunikasi dan Budaya): Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Ilmu Komunikasi, 6(2), 187-199. http://dx.doi.org/10.35329/mitzal.v6i2.2675

Rohmat Mulyana, Mengartikulasikan Pendidikan Nilai (Bandung: Alfabeta, 2004), 9-10.

Sulistiyani, I. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Religious Melalui Kegiatan Keagamaan Pada Siswa Di Smp Pgri 1 Sempor (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).

Surajiyo, S. (2021). Tinjauan Epistemologi Terhadap Pancasila Sebagai Dasar Negara Republik Indonesia. IKRA-ITH HUMANIORA: Jurnal Sosial dan Humaniora, 5(3), 54-62. https://doi.org/10.37817/ikraith-humaniora.v5i3

Susilawati, E. (2017). Nilai-Nilai Religius dalam Novel Sandiwara Bumi Karya Taufikurrahman Al-Azizy. STILISTIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1). https://doi.org/10.33654/sti.v2i1.377

Syahrudin Hanafie, Mimbar Masjid, Pedoman untuk Para Khatib dan Pengurus Masjid, Jakarta; Haji Masagung, 1988.

Yasraf Amir Piliang, Semiotika dan Hipersemiotika, Bandung: Matahari, 2012.

Yunus, Y., & Mukoyyaroh, M. (2022). Pluralitas dalam Menjaga Toleransi di Tana Toraja. DINAMIKA: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman, 7(1), 49-74. https://doi.org/10.32764/dinamika.v7i1.2488

Downloads

Published

2024-07-07

Issue

Section

PENDIDIKAN MULTIKULTURAL