Representation of Religious-Multicultural Values in the Design of the Pancasila Mosque
DOI:
https://doi.org/10.33474/multikultural.v8i1.21825Keywords:
Semiotic Analysis, Pancasila Mosque, Religious-MulticulturalAbstract
This research aims to analyze the semiotic design of the Pancasila mosque in the Banyumas Regency. The approach used in this research is a multidisciplinary qualitative-interpretative approach, namely by integrating the Islamic religious science approach with semiology. The method used in this study is a semiotic method which focuses on analyzing the relationship between symbolic meanings in religious-multicultural symbols in the design of the Pancasila mosque. This research succeeded in finding religious-multicultural values that are reflected in the design of the triple roof and pentagonal ornaments found in the interior and exterior design of the Pancasila mosque.
References
Alex Sobur, Analisis Teks Media Suatu Pengantar untuk Analisis Wacana, Analisis Semiotik, dan Analisis Framing, Jakarta: Rosdakarya, 2001.
Almu’tasim, A. (2016). Penciptaan Budaya Religius Perguruan Tinggi Islam (Berkaca Nilai Religius UIN Maulana Malik Ibrahim Malang). J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1).
Brata, I. B., & Wartha, I. B. N. (2017). Lahirnya Pancasila sebagai pemersatu bangsa Indonesia. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 7(1). https://web.archive.org/web/20180411223902id_/http://ojs.unmas.ac.id/index.php/JSP/article/viewFile/800/745
Budiman, Semiotika Visual, Yogyakarta: Jalasutra, 2011.
Danesi, M. Pengantar Memahami Semiotika Media, Yogyakarta: Jalasutra, 2010.
Handoko, W. (2013). Karakteristik Arsitektur Masjid Kuno dan Perkembangan Islam di Maluku. Amerta, 31(1), 39-52. DOI 10.24832/amt.v31i1.152
Ibrahim, R. (2015). Pendidikan multikultural: pengertian, prinsip, dan relevansinya dengan tujuan pendidikan Islam. Addin, 7(1).
JS Badudu, Sutan Muhammad Zain, Kamus Umum Bahasa Indonesia (Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 1996), 944.
Khoiron Rosyadi, Pendidikan Profetik, Cet.1 (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004), 114.
Munasib, M., Sumantri, R. A., & Proverawati, A. (2022). IMPLEMENTASI SENI KALIGRAFI KHAT TSULUTS PADA MASJID AL KHIKMAH. Al-Munqidz: Jurnal Kajian Keislaman, 10(3), 150-155. https://doi.org/10.52802/al-munqidz.v10i3.376
Mustafida, F. (2020). Integrasi Nilai-nilai Multikultural dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). http://repository.unisma.ac.id/handle/123456789/2190
Narhadi, J.S., 2019. Kajian bentuk, Fasad, dan Ruang Dalam pada Masjid Pancasila Palembang. Jurnal Arsitektur Zonasi, 2(3), p.183. https://doi.org/10.17509/jaz.v2i3.19261
Nur Khozin, Hasan Lauselang, 2021, KONTRIBUSI MASJID AMALBAKTI MUSLIM PANCASILA (YAMP) DALAM PEMBANGUNAN MASYARAKAT MUSLIM DI KOTA AMBON. Al-iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), pp. 30-62. http://dx.doi.org/10.33477/alt.v6i1.1869
Panie, Y. I. L. (2021). Mengatasi Penyalahgunaan Narkoba Diindonesia Melalui Nilai Pancasila. Mitzal (Demokrasi, Komunikasi dan Budaya): Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Ilmu Komunikasi, 6(2), 187-199. http://dx.doi.org/10.35329/mitzal.v6i2.2675
Rohmat Mulyana, Mengartikulasikan Pendidikan Nilai (Bandung: Alfabeta, 2004), 9-10.
Sulistiyani, I. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Religious Melalui Kegiatan Keagamaan Pada Siswa Di Smp Pgri 1 Sempor (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).
Surajiyo, S. (2021). Tinjauan Epistemologi Terhadap Pancasila Sebagai Dasar Negara Republik Indonesia. IKRA-ITH HUMANIORA: Jurnal Sosial dan Humaniora, 5(3), 54-62. https://doi.org/10.37817/ikraith-humaniora.v5i3
Susilawati, E. (2017). Nilai-Nilai Religius dalam Novel Sandiwara Bumi Karya Taufikurrahman Al-Azizy. STILISTIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1). https://doi.org/10.33654/sti.v2i1.377
Syahrudin Hanafie, Mimbar Masjid, Pedoman untuk Para Khatib dan Pengurus Masjid, Jakarta; Haji Masagung, 1988.
Yasraf Amir Piliang, Semiotika dan Hipersemiotika, Bandung: Matahari, 2012.
Yunus, Y., & Mukoyyaroh, M. (2022). Pluralitas dalam Menjaga Toleransi di Tana Toraja. DINAMIKA: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman, 7(1), 49-74. https://doi.org/10.32764/dinamika.v7i1.2488
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Munasib, Muhammad Taufiq, Rifki Ahda Sumantri, Ulul Huda, Atikah Proverawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal PENDIDIKAN MULTIKULTURAL yang diterbitkan oleh Doktor PAI Multikultural Program Pascasarjana Universitas Islam Malang menerapkan ketentuan Hak Cipta dan Lisensi dibawah Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.