PENGASUHAN ANAK USIA DINI PADA KELUARGA PETANI

Penulis

  • Ahmad Syauki Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga
  • Ichsan Ichsan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga
  • Winarti Winarti Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.33474/thufuli.v4i1.14300

Abstrak

Every child has the right to get the best care and education in every phase of his age. But in reality, not all parents understand how to properly care for their children. The purpose of this study was to find out how to care for early childhood in farming families in Karumbu Village, Langgudu District, Bima Regency. This research is a descriptive qualitative research, by making four farming families as research subjects. The method of collecting data is through observation and in-depth interviews. The results showed that, family 1 used an authoritarian and permissive form of parenting for their 5-year-old child, while for their 2-year-old child she used democratic parenting. then Families 2, 3, and 4 use the same form of parenting, namely democratic. The findings in this study are the application of parenting provided by parents depending on the age of the child.

Referensi

Bun, Y., Taib, B., & Mufidatul Ummah, D. (2020). Analisis Pola Asuh Otoriter Orang Tua Terhadap Perkembangan Moral Anak. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 2(1), 128–137. https://doi.org/10.33387/cp.v2i1.2090

Candra, A. N., Sofia, A., & Anggraini, G. F. (2017). Gaya Pengasuhan Orang Tua pada Anak usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(2).

Fadhilah, A. N. (2021). Pendidikan Tata Krama Untuk Anak Usia Dini. Thufuli : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 1. https://doi.org/10.33474/thufuli.v3i2.13695

Fitri, A. Z. (2012). Keluarga Sebagai Lembaga Pertama. 17(1), 22–34.

Hairina, Y. (2016). Prophetic Parenting Sebagai Model Pengasuhan Dalam Pembentukan Karakter (Akhlak) Anak. Jurnal Studia Insania, 4(1), 79. https://doi.org/10.18592/jsi.v4i1.1115

Muallifah. (2009). Psycho Islamic Smart Parenting. Diva Press.

Nuryatmawati, ‘Azizah Muthi,’ & Fauziah, P. (2020). Pengaruh Pola Asuh Permisif Terhadap Kemandirian Anak Usia Dini. Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2599-042X), 81–92.

Pongtiku, Arry, K. R. (2019). Metode Penelitian Tradisi Kualitatif. In Media.

Rakhmawati, I. (2015). Peran Keluarga dalam Pengasuhan Anak. Jurnalbimbingan Konseling Isla, 6(1), 1–18.

Sanjiwani, N. L. P. Y., & Budisetyani, I. G. A. P. W. (2014). Pola Asuh Permisif Ibu dan Perilaku Merokok Pada Remaja Laki-Laki di Sma Negeri 1 Semarapura. Jurnal Psikologi Udayana, 1(2), 344–352. https://doi.org/10.24843/jpu.2014.v01.i02.p13

Santrock. (2011). Masa Perkembangan Anak. Salemba Humanika.

Sukino. (2013). Pembangunan Pertanian dengan Pemberdayaan Masyarakat Tani. Pustaka Baru Press.

Tabi’in, A. (2020). Pola Asuh Demokratis sebagai Upaya Menumbuhkan Kemandirian Anak di Panti Asuhan Dewi Aminah. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 30. https://doi.org/10.24014/kjiece.v3i1.9581

Taubah, M. (2016). PENDIDIKAN ANAK DALAM KELUARGA PERSPEKTIF ISLAM Mufatihatut Taubah (Dosen STAIN Kudus Prodi PAI). JUrnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 109–136. http://jurnalpai.uinsby.ac.id/index.php/jurnalpai/article/view/41

Wahy, H. (2012). Keluarga Sebagai Basis Pendidikan Pertama Dan Utama. Jurnal Ilmiah Didaktika, 12(2), 245–258. https://doi.org/10.22373/jid.v12i2.451

Diterbitkan

2022-06-01

Cara Mengutip

Syauki, A., Ichsan, I., & Winarti, W. (2022). PENGASUHAN ANAK USIA DINI PADA KELUARGA PETANI. Thufuli, 4(1), 18–28. https://doi.org/10.33474/thufuli.v4i1.14300