POLA ASUH ORANG TUA DALAM MENANAMKAN NILAI-NILAI AGAMA AUD PADA KELUARGA PETANI MELATI DESA DARAMISTA LENTENG SUMENEP

Authors

  • Nur Aina Arifah Institut Ilmu Keislaman Annuqayah (INSTIKA)
  • Nabila Annufus Institut Ilmu Keislaman Annuqayah
  • Nadhiratul Uyun Institut Ilmu Keislaman Annuqayah

DOI:

https://doi.org/10.33474/thufuli.v5i2.19589

Keywords:

Parenting Style, Parents, Religious Values, Jasmine Farmer

Abstract

Children's first education comes from the family. The family is the smallest social group in society, generally consisting of father, mother and children. Therefore, it is the duty of parents to educate them to obey Allah SWT according to the stages of their development. However, not all parents have the ability to implement effective parenting. This study attempts to describe parenting patterns and obstacles in developing religious values in children in Daramista Lenteng Village, Sumenep. Interviews, observations, and documentation are data collection techniques used to have more in-depth information regarding the types of parenting styles used and the obstacles faced by parents in developing religious values in early childhood. Informants of this study were selected through a purposive sampling technique with the following criteria; parents work as jasmine farmers, have children aged 4-6 years, and apply this type of parenting pattern. The results of this study indicate that the parenting style applied by parents to farming families in Daramista Lenteng Sumenep Village is democratic parenting. Meanwhile, the obstacles faced by parents on average are related to the lack of alternative solutions in dealing with parenting problems so that the approach chosen sometimes tends to be ineffective.

References

Agustina, R., Marlina, L., & Fahmi, F. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang tua dengan Kecerdasan Interpersonal Anak. THUFULI: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 31-44.

Akbar, Sa’dun, dkk. (2019). Pengembangan Nilai Agama dan Moral Bagi Anak Usia Dini. Bandung: PT Refika Aditama.

Amilin. (2021). Skripsi Pola Asuh Orang Tua dalam Menanamkan Nilai Moral Agama Pada Anak (Studi Pada Keluarga Buruh Tani di Desa Karangcegak, KecamatanKutasari, Kabupaten Purbalingga). Tesis, Universitas Negeri Yogyarkarta.

Azizah, I. N. (2019). Pengaruh Pola Asuh Demokratis Orang Tua terhadap Cara Bergaul Anak: Studi di Desa Derik, Susukan, Banjarnegara. Yinyang: Jurnal Studi Islam, Gender dan Anak, 14(2), 329-345.

Betsy, D., Rustiyarso., & Rivaei, W. (2013). Pola Asuh Anak pada Keluarga Petani Desa Mangat Baru Kecamatan Dedai Kabupaten Sintang. Jurnal Pendikan dan Pembelajaran, Vol 02 (12), 1-15.

Cara M. Lucke, Angela J. Narayan, Amy R. Monn & Ann S. Masten (2022) Social Support and Parenting among Mothers Experiencing Homelessness, Parenting, 22:4, 277-285.

Creswell. (2017). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Daradjat, Zakiyah. (2004). Ilmu Pendidikan. Jakarta, Bumi Aksara.

Fatmawati, A., Pudyaningtyas, A. R., & Zuhro, N. S. (2021). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Demokratis dengan Keterampilan Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Kumara Cendekia, 9(4), 218-224

Hasan, Tolhah. (2009). Pendidikan anak usia dini dalam keluaraga.mitra abadi press. Jakarta selatan.

Hurlock, E. (1991). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Khotimah, Khusnul. (2022). Problematika Pendidikan Agama Islam Pada Keluarga Petani Tambak di Desa Segorotambak Sedati Kabupaten Sidoarjo, Surabaya. Skripsi, UIN Sunan Ampel Surabaya.

Laa, Bila Raspa. (2018). Pola Asuh Anak. AL-ASASIYYA: Journal Basic Of Education, Vol.03, No.01, 76-104.

Mahyudin, M. (2020). Peran Media Pembelajaran Guru Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di Provinsi Jambi. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20(1), 60.

Mayar, F. (2013). Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Sebagai Bibit Untuk Masa Depan Bangsa. AL-Ta Lim, 20(3), 459-465.

Milles dan Huberman. (1992). Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia Press.

Munawaroh, A. (2019). Keteladanan Sebagai Metode Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, Vol 07 (02), 141-156.

Muhibbuddin, J. (2020). Perkembangan Jiwa Beragama pada Anak-Anak. Jurnal Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol 07 (2), 801-808.

Nur Dianti, Herlina. (2016). Pola Asuh Orangtua Dalam Mendidik Agama Anak Pada Keluarga Petani, Ponorogo. Tesis, IAIN Ponorogo.

Nurkholis. (2013). Pendidikan dalam Upaya Memajukan Teknologi, Jurnal Kependidikan, Vol 1 (1), 24-44.

Rosyadi, Rahmad. (2013). Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jakarta: Rajawali Pers.

Roza, D., Nurhafizah, N., & Yaswinda, Y. (2020). Urgensi Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Penyelenggaraan Perlindungan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 277-283.

Rusman. (2011). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Sahara, Fela Anggun. (2020). Pola Asuh Orangtua Dalam Membina Pendidikan Agama Islam Pada Anak, Lambung Timur. Skripsi, IAIN Metro Lampung.

Syahrul dan Nurhafizah. (2022). Analisis Pola Asuh Demokratis terhadap Perkembangan Sosial dan Emosional Anak di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6 (6), 5506-5518.

Talib, M. B. A., Abdullah, R., & Mansor, M. (2011). Relationship between parenting style and children’s behavior problems. Asian Social Science, 7(12), p195.

Ulin Nafiah dan Hani Adi Wijoyo. (2021). Konsep Pola Asuh Orang Tua Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Studi Kemahasiswaan, Vol. 1, No. 2.

Yuliza, Weli. (2016). Pola Asuh Orangtua Dalam Membentuk Anak di Keluarga Sesuai Dengan Ajaran Agama Islam, Kepahiang. Skripsi, IAIN Curup.

Yanti, S. (2021). Analisis Perkembangan Nilai-Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini pada Tayangan Film Animasi Nussa dan Rarra. Jurnal Tazkirah:Transformasi Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(1), 924–938.

Downloads

Published

2023-11-09

How to Cite

Arifah, N. A., Annufus, N., & Uyun, N. (2023). POLA ASUH ORANG TUA DALAM MENANAMKAN NILAI-NILAI AGAMA AUD PADA KELUARGA PETANI MELATI DESA DARAMISTA LENTENG SUMENEP. Thufuli : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 1–14. https://doi.org/10.33474/thufuli.v5i2.19589