ANALYSING THE NATIONAL EDUCATION REPORT CARD AS A QUALITY MANAGEMENT INSTRUMENT

Authors

  • Devi Wahyu Ertanti Universitas Negeri Malang, Malang
  • Syamsul Hadi Universitas Negeri Malang
  • Shirly Rizki Kusumaningrum
  • Darius Seow National University of Singapore

DOI:

https://doi.org/10.33474/thufuli.v5i2.21236

Keywords:

Education report card, quality management instrument

Abstract

This research aims to discuss the crucial role of analysing the National Education Report Card as an instrument of education quality management. The focus is on the importance of consistency in deciphering report card data to evaluate student, teacher and overall education policy performance. Through this approach, the article illustrates how appropriate analyses can provide an in-depth view of education trends, identify potential improvements, and support data-driven decision-making. The report also highlights the impact of consistency in research on the efficiency of the national education system, providing a basis for developing more effective strategies to improve learning quality sustainably.

References

Bibliography

Anangsya, L. A., & Ardiansyah, M. (2022). Analisis Raport Mutu Sekolah Di Sd Negeri No. 176 Inpres Lengkese Ii Kecamatan Mangarabombang Kabupaten Takalar. Jurnal Administrasi, Kebijakan, Dan Kepemimpinan Pendidikan (JAK2P), 3(1), 1. https://doi.org/10.26858/jak2p.v3i1.32082

Cahyono, L. E., Wibowo, S. B., & Murwani, J. (2015). Analisis Penerapan 8 Standar Nasional Pendidikan Pada Smp Negeri 2 Dolopo Kabupaten Madiun. Assets: Jurnal Akuntansi Dan Pendidikan, 4(2), 161. https://doi.org/10.25273/jap.v4i2.684

Dewi, R. S. I., Suciptaningsih, O. A., Anggraini, A. E., Kusumaningrum, S. R., & Mudrikah, M. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka pada Sekolah Penggerak di SDN 1 Selorejo Kecamatan Dau Kabupaten Malang. Jurnal Simki Pedagogia, 6(2), 500-511.

Ertanti, D. W. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT pada Mata Pelajaran IPA untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 3(1), 10-19.

Hadi, S. (2016). Kontribusi Kompetensi Emosional dan Praktik Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah terhadap Keberdayaan Guru Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(3).

Herawan, E. (2008). Pengendalian Mutu Pendidikan: Konsep Dan Aplikasi. Media Neliti. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/72335-ID-pengendalian-mutu-pendidikan-konsep-dan.pdf

Malik, A., Nyoto, A., Arismunandar, Susetyo, B., & Anjaya, C. (2022). Instrumen Akreditasi Satuan Pendidikan 2020 Jenjang Sekolah Menengah Atas/ Madrasah Aliyah. In IASP (Instrumen Akreditasi Satuan Pendidikan) (Vol. 1).

Mitra, A. (2012). Fundamentals of Quality Control and Improvement: Third Edition. In Fundamentals of Quality Control and Improvement: Third Edition. https://doi.org/10.1002/9781118491645

Nana Syaodih (2006) Pengendalian Mutu Pendidikan Sekolah Menengah, Penerbit Refika Aditama, Bandung.

pskp.kemdikbud.go.id. (n.d.).

Peraturan Pemerinta Republik Indonesia No. 57. (2021). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tentang Standar Nasional Pendidikan. 102501, 1–49.

Permendikbud. (2016). Permendikbud No. 28 Tahun 2016 tentang Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Dasar dan Menengah. Kemdikbud, 1–18.

Permendikbud, N. 63 T. 2009. (2009). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No. 63 Tahun 2009 Tentang Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Pasal 3 Ayat (2).

Permendiknas. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No.19 Tahun 2007 Tentang Standar Pengelolaan Pendidikan oleh Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. 634.

Sallis, E. (1993). Total Quality Management, London. Kogan Page.

Downloads

Published

2023-12-22

How to Cite

Ertanti, D. W., Hadi , S., Kusumaningrum, S. R., & Seow, D. (2023). ANALYSING THE NATIONAL EDUCATION REPORT CARD AS A QUALITY MANAGEMENT INSTRUMENT. Thufuli : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 58–66. https://doi.org/10.33474/thufuli.v5i2.21236