Pembinaan Tata Bahasa Indonesia Pada Administrasi Surat-Menyurat Dan Ruang Publik

Authors

  • Tri Pujiatna FKIP Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Swadaya Gunung Jati Cirebon
  • Dede Endang Mascita FKIP Universitas Swadaya Gunung Jati Cirebon
  • Yusida Gloriani FKIP Universitas Swadaya Gunung Jati Cirebon

DOI:

https://doi.org/10.33474/jipemas.v2i2.2851

Keywords:

Indonesian grammar, letters administrative grammar, grammar of public spaces

Abstract

The language of use, mostly Indonesian, in the general public (lay on the subject of Indonesian grammar) is not optimal. This happens because the rules of Indonesian language are not yet good and effective. These discrepancies are often found in all fields, such as public spaces and administrative institutions (correspondence). This needs to be understood. Therefore, efforts are needed to improve it. One way of coaching and socializing about the use of Indonesian. Efforts to foster and develop Indonesian language, both in their position as national languages and languages, need to be increased, before the global era and free trade era as it is today. This replaces the position and function of the Indonesian language to become more stable so that the Indonesian language can become a means of modern communication and be able to place itself parallel with other modern languages in the world. Through the Tri Dharma program of Higher Education, Community Service, the fostering and dissemination of Indonesian language aims to provide insight and understanding of the use of Indonesian language that is good and right. In addition, a language development and assistance program is provided by the Language Board of the Ministry of Education and Culture. This needs to be done so that people can prioritize the use of Indonesian

References

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2016). Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Bartos, B. (2009). Manajemen Kearsipan. Jakarta : Bumi Aksara.

Keraf, G. (2005). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta : Gramedia.

Hendrastuti, R. (2015) Variasi Penggunaan Bahasa Pada Ruang Publik di Kota Surakarta. Kandai. 11 (1), 29-43

Kusumawijaya, M. (2006). Kota Rumah Kita. Jakarta: Borneo.

Nurhayatin, T., Feby I., Arifin A. (2018). Analisis Kefektifan Penggunaan Kalimat dalam Karya Tulis Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. JPSD. 4 (1), 102-114

Pujiatna, T. (2018) Penguasaan Ejaan Bahasa Indonesia dalam Kemampuan Menulis Mahasiswa Baru sebagai Bahan Penyusunan Silabus MKU Bahasa Indonesia Universitas Swadaya Gunung Jati Cirebon. Deiksis. 5 (1), 91-99.

Saputra, R. dkk. (2016) Keefektifan Kalimat dalam Karangan Eksposisi Siswa Kelas VIII SMPN 1 Batang Anai. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. UNP. 5, 394-400.

Surachman, E. (2016). Workshop Pemanfaatan Media Pembelajaran sebagai Upaya Peningkatan Efektivitas Pembelajaran Serta Profesionalitas Pendidik Di SMP Negeri 194 Jakarta. Sarwahita. 13 (2), 111-119.

UU. Nomor 24 Tahun 2009 tentang Bendera, Bahasa dan Lambang Negara, serta Lagu Kebangsaan.

UU. Nomor 24 Tahun 2009 Pasal 25 ayat 3

UU. Nomor 24 Tahun 2009 Pasal 31 ayat 1 & 2

UU. Nomor 24 Tahun 2009 Pasal 31 ayat 1 & 2

UU. Nomor 24 Tahun 2009 Pasal 33 ayat 1

UU. Nomor 24 Tahun 2009 Pasal 34

UU. Nomor 24 Tahun 2009 Pasal 36 ayat 1 – 4

UU. Nomor 24 Tahun 2009 Pasal 37 ayat 1 & 2

UU. Nomor 24 Tahun 2009 Pasal 38 ayat 1 & 2

Downloads

Published

2019-09-16

How to Cite

Pujiatna, T., Mascita, D. E., & Gloriani, Y. (2019). Pembinaan Tata Bahasa Indonesia Pada Administrasi Surat-Menyurat Dan Ruang Publik. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS), 2(2), 170–178. https://doi.org/10.33474/jipemas.v2i2.2851