Pengembangan Komik Digital Untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa Pada Materi Statistika

Authors

  • Niken Lusia Ningrum Universitas Islam Sultan Agung Semarang
  • Mochamad Abdul Basir
  • Hevy Risqi Maharani

DOI:

https://doi.org/10.33474/jpm.v9i2.19761

Keywords:

Learning Media, Digital Comics, Numerical Literacy, Statistics

Abstract

This study aims to develop digital comic media to improve students' numeracy literacy in statistical material. Digital comic is mathematics learning comics for statistics material with the aim of increase students' numeracy literacy. This type of research was in the form of development used the ADDIE method (analyzed, designed, developed, implemented, and evaluated). In the research, validation was carried out (material experts, media experts, and mathematics teachers) and practicality analysis, The techniques used to collect research data included validation sheet questionnaires, student and teacher response questionnaires. In this study, based on the collection of data and information in the digital comic media field, it met the valid, and practical,.Digital Comic Media got a validity value of 89.7% (very valid), got a practicality level response from the teacher of 88.3% (very practical), from students of 86.4% (very practical).

References

Aeni, W. A., & Yusupa, A. (2018). Model Media Pembelajaran E-Komik Untuk SMA. Jurnal Kwangsan, 6(1), 43.

Anggreani, S.B (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Vidio Animasi Berbasis Kearifan Lokal Pasar Papringan Di Temanggung Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa. Repository Unissula.

Ardian, K. E., & Agung, G. (2022). Multimedia Pembelajaran Iinteraktif Berorientasi Teori Belajar Ausubel Pada Muatan IPA Materi Sumber Energi. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1).

Azhari, B. M., Puteri, H. A., Azizah, I., Kamila, N., Nazwa, H. A., & Andriatna, R. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca dan Numerasi Anak Usia Sekolah Dasar di Desa Jeron melalui Lembar Kerja Komik Berbasis Steam dan Mikir. To Maega : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 250.

Basir, M. A., Alif Hazira, K.V., & Kusmaryono, I. (2020). Pengembangan Media Islamic math comics dalam meningkatkan pemahaman matematis dan karakter siswa. Aksioma, Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 842.

Bertua Pakpahan, F. D (2014). The Effectivnesse Of Achieve Student Competency Between Learning Using Vidio-Based Media and PPT In Enviroment Science Courses. In International Online Journal Of Education and Teaching (Vol 2022, Issue 1).

Elliott, L., Zheng, P., & Libertus, M. (2021). Individual differences in parental support for numeracy literacy in eraly childhood. Journal Education Sciences, 11(9).

Gunadi, F., & Aisah, S. L. (2019). Mathline comic’s mathematics learning: pembelajaran matematika untuk mengembangkan kemampuan literasi matematis siswa comic’s mathematics learning: mathematics learning to develop students’ mathematical literacy ability. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika 4(2), 128–138.

Ilhan, G., O Kaba, G., & Sin, M. (2021). Usage of Digital Comics in Distance Learning During Covid-19. International Journal on Sosial and Education sciences, 3(1) 161-179.

Indah, R.P (2015). Efektivitas Metode Jarimatika Untuk meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa Sekolah Dasar Kelas III. Jurnal Pendidikan (Vol 8, No 2)

Maharani, H. R, & Basir, M. A, (2016). Pengembangan Media Cd Interaktif Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Smp. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1).

Mahnun, N (2012). Kajian Terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Pemikiran Islam. Vol. 37. Issue 1.

Narestuti, A. S., Sudiarti, D., & Nurjanah, U. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Komik Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 305–317.

Pramesti, V. B. E. R., Sumantri, M. S., (2020). Media Pembelajaran Abad 21: Komik Digital Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar.

Rahmata, A., Tuljannah, L., Chotimah, S. C., & Fiangga, S. (2020). Validitas E-Comic Matematika Berbasis Pemecahan Masalah pada Materi Kesebangunan. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 5(1), 53–65.

Sahara, S (2020). Kelayakan Media Scrapbook Pada Materi Peran Tumbuhan di bidang Ekonomi kelas X SMA.

Salvia, N. Z., Putri Sabrina, F., & Maula, I. (2020). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik Ditinjau Dari Kecemasan Matematika. Jurnal Magister Pendidikan Matematika (Vol. 4, Issues 2). Jurnal Pendidikan Biologi, 2(1).

Siregar, N., Suherman, S., Masykur, R., & Ningtias, R. S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran E-Comic Dalam Pembelajaran Matematika. Journal of Mathematics Education and Science, 2(1), 11–19.

Sudjadi I. (2022). Inovasi Pembelajaran Matematika Yang Menguatkan Literasi Dan Numerasi Untuk Mendukung Profil Pelajar Pancasila. In Journal of Educational and Language Research (Vol. 02)

Susilo, M.J (2015). Analisis Kualitas Media Pembelajaran Insektarium dan Herbarium untuk Mata Pelajaran Biologi Sekolah Menengah. Jurnal Bioedukatika (Vol. 3, Issue 1)

Syarifuddin, M. H , Sumbawati, M.S. (2016). Pengembangan E-Komik Sebagai Media Pembelajaran

Keamanan Jaringan Materi Kriptografi. Ejournal Unesa (Vol. 01).

Widiyaningtyas, T., & Widiatmoko, A. (2014). Media Pembelajaran Berbasis WEB Pada Mata

Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Vol 21 no 1.

Zulkarnain, A.D, & Jatmiko, T.E. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Adobe Flash CS6 Berbasis Androit Pokok Bahasan Segitiga. Jurnal Gammath (Vol.3, Issue 1).

Downloads

Published

2023-08-10

How to Cite

Ningrum, N. L., Basir, M. A., & Maharani, H. R. (2023). Pengembangan Komik Digital Untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa Pada Materi Statistika. Jurnal Pendidikan Matematika (JPM), 9(2), 164–171. https://doi.org/10.33474/jpm.v9i2.19761