PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN ONLINE PADA MATA PELAJARAN PAI DENGAN MODEL HYBRID LEARNING

Authors

  • Taufikur Rohman Universitas Islam Indonesia Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Khojir Khojir Universitas Islam Indonesia Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Achmad Ruslan Afendi Universitas Islam Indonesia Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda

DOI:

https://doi.org/10.33474/ja.v4i1.15920

Abstract

Due to the large spread of Covid-19 in Indonesia, the learning process is only limited to face-to-face interactions in locations with a high incidence of infection spread. To accommodate students who attend face-to-face in class or who attend online, teachers can take advantage of online learning media using hybrid learning. The purpose of this study is to explain how to use online learning resources in PAI subjects using a hybrid learning approach. This research is a literature study with a qualitative descriptive approach with data sourced from the library as a source of information, then the data is analyzed using content analysis. The results of this study indicate that PAI teachers can take advantage of various online learning media platforms, including WhatsApp, Google Classroom, and Zoom Meeting. Teachers can use accessible capabilities to deliver information or materials, monitor attendance, and evaluate students participating in online learning.

References

Aristika, A., Darhim, Juandi, D., & Kusnandi. (2021). The effectiveness of hybrid learning in improving of teacher-student relationship in terms of learning motivation. Emerging Science Journal, 5(4), 443–456. https://doi.org/10.28991/esj-2021-01288

Arnesti, N., & Hamid, A. (2015). Penggunaan Media Pembelajaran Online – Offline Dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.24114/jtikp.v2i1.3284

Arsyad. (2015). Peran Media Pendidikan Dalam Meningkatkan Kemanpuan Bahasa Arab Siswa Madrasah. Jurnal Ilmiah Didaktika, 16, 44.

Assidiqi, M. H., & Sumarni, W. (2020). Pemanfaatan Platform Digital di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 298–303.

Atikah, R.-, Prihatin, R. T., Hernayati, H., & Misbah, J. (2021). Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Petik, 7(1), 7–18. https://doi.org/10.31980/jpetik.v7i1.988

Banat, A., & . M. (2020). Kemandirian Belajar Mahasiswa Penjas Menggunakan Media Google Classroom Melalui Hybrid Learning Pada Pembelajaran Profesi Pendidikan Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 13(2), 119. https://doi.org/10.24114/jtp.v13i2.20147

Barat, S. K., & Ramdani, A. K. (2021). PEMANFAATAN APLIKASI ZOOM SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PAI PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI Pendahuluan kepada peserta didik untuk mengenal , memahami , menghayati , mengimani serta bertakwa dan Artinya yaitu : Menuntut ilmu itu wajib atas setiap muslim ( HR . Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 17(2), 140–151.

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.89

Elisvi, J., Archanita, R., Wanto, D., & Warsah, I. (2020). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran Online Di Smk It Rabbi Radhiyya Masa Pandemi Covid-19. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 16–42. https://doi.org/10.24235/tarbawi.v5i2.6721

Fitriansyah, F. (2022). Dinamika Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Di Kalangan Mahasiswa. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(1), 123–130. https://doi.org/10.37478/jpm.v3i1.1438

Hakim, L. (2020). Pemilihan Platform Media Pembelajaran Online Pada Masa New Normal. Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 3(2), 27. https://doi.org/10.31764/justek.v3i2.3516

Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH). Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 465–503.

Hidayatullah, M. F. (2021). Quality Improvement Design At Islamic Schools Post-Covid-19 Pandemic In Elementary School And Integrated Early Childhood Education Of Saleh Children, Malang City. Jurnal Tatsqif, 19(1), 81–97. https://doi.org/10.20414/JTQ.V19I1.3570

Khotimah, S. K. S. H. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran, Inovasi di Masa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2149–2158.

Kibtiyah Zaini, F., Sa’dullah, A., & Sulistiono, M. (2021). Implementasi Hybrid Learning Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMAN 2 Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 6(4), 103–112.

Makhin, M. (2021). Hybrid Learning : Model Pembelajaran Pada Masa Pandemi di SD Negeri Bungurasih Waru Sidoarjo. Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 95–103.

Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v1i2.7

Mu’minah, I. H. dan, & Sugandi, M. K. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Group Sebagai Media Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Bio Educatio, 6, 68–81.

Okvireslian, S. (2021). Jurnal Comm-Edu Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Dalam Jaringan Kepada Peserta Didik Paket B Uptd Spnf Skb Kota Cimahi. 4(3), 2615–1480.

Pendidikan, M., Kebudayaan, M., Riset, M., & Teknologi, M. (2022). Surat Edaran Menteri di masa pandemi COVID-19. 2–3.

Rangkuti, R. U. (2019). Penggunaan Aplikasi Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Blended Learning Pada Mahasiswa Teknologi …. 3(1996), 888–893.

Taradisa, Nidia., Jarmita, Nida., E. (2020). Kendala Yang Dihadapi Guru Mengajar Daring Pada Masa Pandemi COvid 19 MIN 5 Banda Aceh. UIN Ar-Raniry Banda Aceh, 1(1), 23.

Wahid, A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra, 5(2), 1–11.

Wibawanto, T., Pengembang, S., Pembelajaran, T., Muda, A., Provinsi, L., Sudah, L., Pjj, M., Fauzan, Arifin, F., Verawati, & Desprayoga. (2021). Memaksimalkan Pembelajaran Disaat Pandemi Melalui Hybrid Learning Dengan Portal Rumah Belajar. Seminar Nasional Profesionalisme Guru Di Era Digital, 2(November 2017), 999–1015.

Wulandari, E. (2022). Pemanfaatan Powerpoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Dalam Hybrid Learning. 1(2), 26–32.

Zainuddin Atsani, L. G. M. (2020). Transformasi media pembelajaran pada masa pandemi Covid-19 (Transformation of learning media during Covid-19 pandemic). Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 1(1), 82–93.

Downloads

Published

2022-05-19

How to Cite

Rohman, T., Khojir, K., & Afendi, A. R. (2022). PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN ONLINE PADA MATA PELAJARAN PAI DENGAN MODEL HYBRID LEARNING. Andragogi : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 4(1), 26–37. https://doi.org/10.33474/ja.v4i1.15920

Issue

Section

Articles